رد کردن پیوندها

عمل جراحی بینی استخوانی

عمل بینی که با نام علمی رینوپلاستی (Rhinoplasty) شناخته می شود، می تواند با اهداف مختلف زیبایی و درمانی به متقاضیان و بیماران ارائه گردد. همانطور که گفته شد بینی مرکزی ترین و مهمترین عضو چهره شماست ؛ بنابراین هرگونه تغییرات در این عضو نیازمند و مهارت و تخصصی جراح ENT (ear, nose, and throat )  و یا جراح پلاستیک و یا جراح فک و صورت می باشد؛ علاوه بر این، لازم است پزشک از لحاظ دید هنری و زیبایی شناختی دارای استعداد کافی باشد. تا با  در نظر داشتن تناسب چهره با آنچه که شما از جراحی بینی انتظار دارید ، در نهایت موجب کسب یک نتیجه مطلوب از جراحی گردد.

 مدل های جراحی بینی:

مدل بینی طبیعی :

در طرفداران این مدل، تقاضا بر اساس عدم تغییر زیاد صورت و چهره می باشد بنابراین تلاش می شود تا با حفظ زیبایی های طبیعی خود بینی، ایرادات این عضو برطرف گردد و در نهایت بینی به دست آید که علاوه بر زیبا بودن، بسیار طبیعی به نظر برسد. این زیبایی از هارمونی ایجاد شده حاصل می گردد و در آن اغلب  زاویه بین نوک بینی و لب بالا چندان باز نیست. همچنین روی پل بینی، قوس محسوسی ایجاد نمی شود.

مدل بینی فانتزی ( عمل بینی استخوانی عروسکی):

در این مدل که بیشتر طرفداران آن خانم ها هستند (عمل بینی استخوانی زنانه)، قوس محسوسی روی پل بینی ایجاد می شود که به آن فرم کارتونی می دهد. علاوه بر آن ، زاویه بین نوک بینی و لب بالا ، باز است و به همین دلیل ، نوک بینی ، سربالا بوده و اندازه بینی در این مدل بسیار کوچک و ظریف است و به دلیل شباهت آن از نظر اندازه و ظرافت به بینی عروسک زیبای باربی، اغلب تحت عنوان مدل بینی عروسکی نیز خوانده می شود .

 

مدل بینی نیمه فانتزی :

مدل بینی نیمه فانتزی را می توان مدل حد فاصل بین مدل طبیعی و فانتزی دانست. در این ، زاویه بین لب بالا و نوک بینی ، اندکی باز تر از مدل بینی طبیعی و اندکی بسته تر از مدل عروسکی است و قوس بسیار ملایمی روی پل بینی ایجاد می شود.باتوجه به استفاده همزمان از هردو تکنیک امکان حصول نتیجه بهتر بیشتر است.
نکته حائز اهمتی در تمام این مدل ها این است که جراح ، زیبایی های هر مدل بینی را به تنهایی مد نظر قرار نمی دهد بلکه از این زاویه نگاه می کند که بینی بعد از انجام تغییرات در چارچوب غضروفی و استخوانی تا چه اندازه به هماهنگی با سایر اجزای صورت دست خواهد یافت و به طور کلی تا چه میزان هارمونی را در کل چهره ارتقا خواهد داد.  مثل موارد عمل بینی استخوانی صورت کشیده که کاندید عمل بینی استخوانی فانتزی هستند.

عمل بینی استخوانی
عمل بینی استخوانی

 

درمان بینی همزمان با جراحی زیبایی بینی

آیا می توان همزمان عمل زیبایی بینی و درمانی را انجام داد ؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت بله ، امکان انجام این دو جراحی به صورت همزمان وجود دارد که با مزیت های بسیاری همراه است  و پیشنهاد می شود . چرا که بخشی از غضروف های بینی شما ممکن است در نتیجه عمل انحراف بینی از بین برود در نتیجه در هنگام انجام جراحی زیبایی بینی با مشکل رو به رو شوید و لازم باشد از پیوند غضروفی برای اصلاح و تغییر شکل بینی استفاده شود. از طرفی همزمانی انجام عمل بینی استخوانی انحرافیو زیبایی موجب می شود تا تنها یک بار بیهوشی را تجربه کرده و با گذراندن یک دوره نقاهت بهبود بیابید و از عوارض بدور باشید. .

 

عمل بینی استخوانی چند ساعت طول میکشد

 طول مدت زمان انجام جراحی به پیچیدگی های عمل بینی و سیر جراحی و تکنیک هایی که پزشک در این پروسه به کار می گیرد ، وابسته است.  اما بطور معمول این جراحی بین دو الی سه ساعت زمان می برد. طی بیهوشی عمومی انجام می شود و در تمام این مدت یک متخصص بیهوشی و تکنسین بطور همزمان در اتاق عمل حضور داشته و به صورت مرتب وضعیت هوشیاری و سلامت بیمار را کنترل می کند .

تفاوت عمل بینی گوشتی و استخوانی

به طور کلی بینی‌هایی که دارای پوست ضخیم هستند غضروف ضعیف، نوک بینی پهن و افتاده دارند بینی گوشتی نامیده می‌شود. بیشتر مواقع عمل بینی گوشتی با پیوند غضروف انجام می‌شود. توجه داشته باشید در جراحی بینی گوشتی، نوک بینی به بالا کشیده شده و پره‌های بینی کمی جمع می‌شود.

جراحی بینی گوشتی هم به روش باز و هم به روش بسته قابل انجام است. دقت داشته باشید تورم بینی گوشتی بعد از جراحی بیشتر از عمل بینی استخوانی می‌باشد برای مثال چون پوست این بینی ها از ضخامت زیادی برخوردار است ، ممکن است شکل جدید بینی را پوشش دهد ؛ به همین دلیل بسیاری از افراد با بینی گوشتی نمی توانند یک بینی فانتزی داشته باشند. تشخیص تمامی این موارد به عهده جراح می باشد و ایشان بیمار را  در عمل بینی استخوانی با پوست ضخیم راهنمایی می کنند که کدام مدل برای صورت آن ها مناسب تر است.

چگونگی عمل بینی زیبایی استخوانی

 این گروه از بینی بر خلاف یک بینی گوشتی ، پوستی نازک و بدون چربی دارد. اعمال کردن اصلاحات روی این دست از بیماران با سهولت بیشتری همراه است ؛ زیرا تغییرات به راحتی قابل مشاهده خواهند بود.

اما از طرف دیگر نازک بودن پوست می تواند  در عمل بینی های استخوانی یک ایراد تلقی شود ؛ زیرا در صورتی که در عمل بینی استخوانی اشتباهی رخ دهد به راحتی قابل مشاهده خواهد بود. به طور کلی بیماران با بینی استخوانی کاندیدای مناسب تری برای مدل فانتزی هستند اما همانطور که بارها ذکر شد شما می توانید با انتخاب یک جراح ماهر، به نتیجه ایده آل خود از عمل بینی زیبایی استخوانی برسید.

هزینه عمل بینی استخوانی درصورتی‌که مشکل بینی شما فقط قوز کوچک یا برآمدگی جزئی روی بینی باشد، هزینه آن پایین‌تر است. اما اگر نوک بینی گوشتی باشد و نیاز به تغییرات زیادی داشته باشید، هزینه عمل بالا می‌رود. به طور میانگین قیمت عمل جراحی بینی استخوانی در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۸ میلیون تا 30 میلیون تومان است.

 

بهترین مدل عمل بینی استخوانی

یکی از پرتکرار ترین و مهم ترین سوالاتی که تقریبا تمامی افرادی که تصمیم دارند به جراحی بینی دست بزنند این سوال را مطرح می کنند این است که بهترین مدل در عمل جراحی بینی های استخوانی کدام است.

برای پاسخ گویی به این سوال باید بسیاری از نکات را لحاظ کنید تا بتوانید به پاسخ برسید.

اول اینکه بهترین مدل این نیست که همگان به سمت آن بروند و بخواهند آن مدل خاص عمل کنند. بلکه بهترین مدل باید براساس شرایط فردی و نیز آناتومی صورت شما تعیین گردد. در واقع با توجه به شکل های مختلف صورت که گاهی افراد صورت های کشیده ای دارند گاها صورت افراد گرد و چاق است باید با در نظر گرفتن حالت کلی صورت افراد بهترین مدل مشخص شود.

در مواردی نیز با توجه به شکل و آناتومی بینی نمی توانید نوعی از بینی را توقع داشته باشید. زیرا که شکل کلی بینی این امکان را فراهم نمی کند که پزشک نتیجه مورد انتظار شمار ا فراهم آورد پس باید این مساله را نیز در نظر بگیرید.

به طور کلی بهترین مدل بینی باید در جلسات مشاوره ای که با پزشک دارید مشخص شود.

چندین  روش عمل بینی استخوانی  وجود دارد. بینی های استخوانی به علت استخوان های منسجم و مستحکمی که در ساختار خود دارند در بسیاری از جراحی های می توانند نتیجه مطلوبی داشته باشند. در ادامه دو نمونه از جراحی های پرطرفدار و تناسب آن برای بینی استخوانی را بررسی می کنیم .

 

عمل بینی نیمه فانتری استخوانی (عمل بینی استخوانی با پوست نازک)

این مدل بینی به دلیل اینکه اطراف بینی را پوست نازک احاطه کرده است و از طرفی غضروف و استخوان بینی مستحکم است بهترین گزینه برای عمل بینی نیمه فانتزی می‌باشد. احتمال برگشت پذیری و متمایل شدن نوک بینی به سمت پایین در عمل بینی نیمه فانتزی استخوانی بسیار کم است

درد عمل بینی استخوانی چقدر است؟

درد عمل بینی گوشتی بیشتر است یا استخوانی؟ عمل بینی استخوانی، به علت اصلاح قوز و تراشیده شدن استخوان، درد بیشتری نسبت به عمل گوشتی دارد. اما در حالت کلی بیشترین درد، هنگام انجام جراحی که شما در بیهوشی به سر می برید اتفاق میفتد. پس از به هوش آمدن نیز، تنها درد خفیفی را تجربه خواهید کرد که با مصرف مسکن، برطرف خواهد شد.

در عمل بینی مردانه باید فرم اصلی بینی حفظ شده و تنها نواقص جزئی برطرف شود. طبق نظر پزشکان بینی مردان ۱۰درصد باید بزرگتر از بینی زنان باشد. در عمل بینی استخوانی بزرگ

 برداشتن قوز بینی اصلی ترین کار در عمل بینی استخوانی در مردان می‌باشد. در این نوع عمل جراحی زاویه بین بینی و لب بالای آقایان باید ۹۰ تا ۱۰۵ درجه با شیب مستقیم باشد.

 

در عمل بینی طبیعی استخوانی مردانه

 باید فرم اصلی بینی حفظ شده و تنها نواقص جزئی برطرف شود. طبق نظر پزشکان بینی مردان ۱۰درصد باید بزرگتر از بینی زنان باشد. در بینی استخوانی برداشتن قوز عمل بینی استخوانی اصلی ترین کار در عمل بینی استخوانی پسرانه می‌باشد. در این نوع عمل بینی استخوانی بلند زاویه بین بینی و لب بالای آقایان باید ۹۰ تا ۱۰۵ درجه با شیب مستقیم باشد.

 

عمل بینی استخوانی بهتر است یا گوشتی؟

اگر بخواهیم به نتیجه جراحی بینی گوشتی و جراحی عمل بینی استخوانی بپردازیم به طور کلی عمل‌های گوشتی نتیجه سخت‌تری به دنبال خواهند داشت چرا که این نوع عمل با چالش بزرگی چون کم بودن نوک بینی همراه می‌باشد. اما اغلب نتایج جراحی زیبایی بینی استخوانی بسیار زیبا و ایده‌آل‌تر می‌باشد

 

عمل بینی استخوانی در چه سنی مناسب است؟

 پاسخ به این پرسش بطور معمول خیر است. به صورت کلی متقاضیان بین سنین ۱۸ تا ۶۰ سال را می توان کاندیدای مناسبی برای عمل جراحی بینی استخوانی یا گوشتی در تهران دانست. آن دسته از افرادی که دارای مشکلات ژنتیکی و رشد بوده اند در شرایط خاص می توانند با نظر پزشک در سنین پایین تر نیز تحت عمل زیبایی بینی در تهران قرار بگیرند.

در غیر اینصورت این جراحی باید در زمانی انجام شود که شخص متقاضی نه تنها از نظر جنبه های جسمانی بلکه از لحاظ ذهنی به این بلوغ رسیده باشد که توانایی تحمل سختی های پروسه جراحی رینوپلاستی و در موارد نادر عوارض بعد عمل بینی را داشته باشد.

در انتها ذکر این نکته لازم است که امروز مسئله سن چندان اهمیتی نداشته و برای اینکه مشخص شود شما کاندید مناسبی برای این جراحی هستید با خیر مواردی مثل تکمیل رشد استخوانی صورت ، کیفیت پوست ، سلامت جسمی و روانی و مواردی از این دست مورد بررسی قرار می گیرند ؛ به همین دلیل است که امروزه افرادی در سنین کمتر از ۱۶ سال نیز می توانند جراحی بینی را تا قبل از ۱۸ سالگی انجام داده و نتیجه خوبی را کسب نمایند.

چه چیزی روی هزینه جراحی بینی تاثیر می گذارد

تجربه و تخصص جراح بینی

جایی که عمل در آن انجام می شود

نوع بیهوشی

پیچیدگی پروسیجر

انجام عمل های دیگر به صورت همزمان

 

هزینه عمل بینی استخوانی و گوشتی در تهران چقدر است و جراح مناسب کیست ؟

تصمیم گیری برای عمل زیبایی بینی یک تصمیم تعیین کننده برای باقی عمر شماست ؛ بنابراین تصمیم گیری برای این عمل و همچنین انتخاب یک جراح بینی خوب بسیار حائز اهمیت است ؛ تا مبادا یک انتخاب بد و نادرست منجر به پشیمانی برای یک عمر شود. جراح شما باید مهارت و آموزش های لازم را در این جهت پشت سر گذاشته باشد.
در انتخاب یک پزشک پرس و جو از متقاضیان و افرادی که سابقه  عمل رینوپلاستی بینی استخوانی  داشته اند ، می تواند در این ادامه این مسیر بسیار کمک کننده باشد. یک مشاوره کامل برای جراحی بینی در تهران با در نظر گرفتن تمام جوانب آن از سوی پزشک مورد نظر شما می تواند دیدگاهی را در مورد احاطه پزشک بر کار خویش در اختیار شما قرار دهد.

درمورد هزینه های عمل بینی نیز فاکتورهای متعددی از جمله نوع تقاضای شما و پروسه های حین عمل و بعد از عمل دخیل می باشند ، در این موارد باید توجه داشت که همیشه کمیت گویای کیفیت نیست. در موارد هزینه های گزاف نمی توان حتما انتظار داشت که نتیجه عمل زیبای بینی استخوانی در ایده آل ترین حالت خود قرار خواهد داشت و عکس این قضیه نیز در مواردی صدق می کند.

عمل بینی استخوانی چند ساعت طول میکشد ؟

این مسئله به این بستگی دارد که چه کارهایی در حین جراحی انجام شود و پیچیدگی آن چقدر باشد. اما به طور کلی می توان اعلام کرد که بین یک تا سه ساعت برای این پروسیجر کافی است.

می توان جراحی زیبایی و درمانی را با هم انجام داد؟

بله ، در واقع این مسئله یکی از اقدامات روتین در جراحی بینی است. اگر به یک جراح متبحر مراجعه کرده باشید ، ایشان قادر است.

چه زمانی می توان عمل ترمیم بینی را انجام داد؟

چون تا از بین رفتن تورم به یک سال زمان نیاز است ، بنابراین باید تا آن موقع صبر کنید. گاهی این تورم باعث می شود که به اشتباه تصور کنید نواقصی در بینی وجود دارند و در برخی موارد نیز چون بینی هنوز باد دارد نمی توانید ایرادات آن را مشاهده کنید.

کبودی رینوپلاستی کی از بین می رود؟

کبودی و تغییر رنگ پوست واکنش طبیعی بدن به جراحات ایجاد شده است و تقریبا همه با آن مواجه می شوند. اما بسته به شرایط بدنی شدت آن در افراد مختلف متفاوت می باشد. معمولا برطرف شدن آن نیز حداکثر دو هفته زمان می برد.

می توان بعد از عمل بینی آرایش کرد؟

تا زمانی که زخم ها خوب نشده اند ، نباید هیچگونه مواد آرایشی به آن ها برخورد کند. پس بعد از کشیدن بخیه ها و زمانی که پزشک مجوز آن را صادر کرد می توانید آرایش کنید.

می توان بعد از جراحی بینی استخر رفت؟

درست مثل سوال قبل ، تا زمانی که زخم ها خوب نشده باشند نباید آب ، به خصوص آب استخر به آن برخورد کند. بعد از آن نیز چون هنوز ساختار بینی محکم نشده و احتمال برخورد وجود دارد ، نباید تا سه ماه استخر بروید. بعد از سه ماه نیز شنا مجاز است ، اما نباید شیرجه بزنید.

نحوه چسب زدن بینی استخوانی بعد عمل به چه صورت هست؟

باید در برابر آینه ایستاده و از قسمت فوقانی بینی شروع به چسباندن 3 تا 4 تکه از چسب های 4 – 3 سانتی متری بر روی بینی کنید به نحوی که بخشی از هر قطعه چسب در زیر چسب بعدی مستتر شود، پس از آن، هر قطعه چسب را باید به میزان مختصری فشار دهید تا به خوبی فیکس شود

جمع بندی

تصمیم به جراحی بینی در موارد زیبایی یک انتخاب کاملا شخصی و بر اساس نیازهای درونی تعیین می شود. در این مسئله نظر دیگران و استانداردهای جامعه نباید بر انتخاب های شخصی و سلامت جسمی و روانی شخص متقاضی اثر بگذارد . قرار گرفتن در این پروسه نیازمند یک تحقیق و بررسی تمام عیار توسط شخص همراه با مشاوره گرفتن از افراد متخصص است تا متقاضی با یک ذهنیت واقع گرایانه و متکی به برآوردها و نیازهای روانی ، اجتماعی و مالی خود در این مسیر قرار بگیرد.