رد کردن پیوندها

عمل بینی گوشتی و پهن

عمل بینی امروزه بسیار رایج شده است و  بسیاری از افراد برای تغییر شکل بینی خود اقدام به رینوپلاستی می‌کنند. فرم بینی یکی مهمترین فاکتورهایی است که در نوع عمل، نتیجه نهایی و هزینه عمل نقش دارد. بینی گوشتی و پهن یکی از شایع‌ترین انواع بینی است که ویژگی‌هایی مانند: پوست ضخیم، چربی بیشتر و بافت غضروفی ضعیف‌تر دارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا عمل بینی گوشتی و پهن تفاوت‌های زیادی با سایر انواع بینی داشته باشد.

در این مطلب، در رابطه با عمل بینی گوشتی و پهن، ویژگی‌های بینی‌های گوشتی و تکنیک‌های جراحی که برای تغییر شکل این بینی‌ها استفاده می‌شود، نکات را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم.

ویژگی‌های بینی گوشتی چیست؟

شاید برای شما سوال باشد که بینی شما استخوانی یا گوشتی است و بینی گوشتی را چگونه کوچک کنیم. برای پاسخ به این سوال باید مشخصه‌های بینی گوشتی و استخوانی را بشناسیم. بینی گوشتی یا بینی پهن، برخلاف بینی استخوانی دارای ساختار غضروفی ضعیف‌تری است و در آقایان بیشتر دیده می‌شود.

این نوع بینی‌ها اغلب شکلی بزرگ و بیرون‌زده دارند. پره‌های باز و ضخیم، نوک خم‌شده به سمت پایین، جربی بیشتر نسبت به ساختار استخوانی بینی، پوست ضخیم‌تر، سوراخ‌های بازتر و پهن بودن، از دیگر ویژگی‌های بینی گوشتی است.

حدود 25 درصد از جمعیت جهان بینی گوشتی دارند، که آن را به شایع‌ترین نوع بینی تبدیل می‌کند. بینی‌های گوشتی همیشه بزرگ و پهن نیستند، درواقع حتی ممکن است ظریف و کوچک باشند، اما تا زمانی که قسمت استخوانی آن‌ها کمتر از قسمت چربی و بافت نرم باشد، همچنان گوشتی درنظر گرفته می‌شوند. به این نوع بینی‌ها، بینی آفریقایی، بینی پهن و بینی چاق هم گفته می‌شود.

 

آیا عمل بینی گوشتی خوب می‌شود؟

بسیاری از افرادی که به دنیال جراحی بینی گوشتی هستند، دوست دارند تا پهنای بینی کمتر شده و نوک آن برجسته‌تر شود. وجود بافت چربی بیشتر و ساختار عضروفی ضعیف‌تر، باعث می‌شود تا عمل بینی‌های گوشتی و پهن با سایر انواع بینی‌ها متفاوت باشد. به‌طورکلی، سختی عمل دماغ پهن و گوشتی بیشتر از بینی استخوانی است و نیاز به ظرافت و دقت بیشتری دارد. همچنین احتمال نارضایتی پس از عمل و عوارض هم بیشتر است. با این‌حال اگر عمل دماغ گوشتی با روش مناسب و توسط جراح با تجربه و حرفه‌ای انجام شود، احتمال این عوارض کاهش پیدا می‌کند.

آیا بینی گوشتی را میشود عمل کرد؟

به‌طورکلی هرکسی که بینی گوشتی و پهن دارد و از ظاهر بینی خود رضایت ندارد، می‌تواند برای جراحی بینی گوشتی و پهن اقدام کند. اغلب توصیه می‌شود که جراحی بینی تا سن 18 سالگی به تاخیر بیفتد، زیرا رشد و تغییر استخوان‌های صورت تا این سن و حتی در مواردی تا سن 25 سالگی ادامه پیدا می‌کند.

قبل از جراحی، پزشک در جلسه مشاوره، توضیحات لازم در رابطه با عمل و انتظاراتی که می‌توانید داشته باشید را به شما خواهد داد. باید در نظر داشته باشید که عمل بینی گوشتی دارای محدودیت‌های خاص خود است و نیاز به مراقبت‌های مستمر و ویژه‌ای پس از عمل دارد و باید انتظارات واقع‌بینانه‌ای از عمل خود داشته باشید.

یکی از سوالات رایج این است که آیا عمل بینی گوشتی برمیگردد؟ در جواب باید گفت که در برخی موارد، به‌خصوص اگر مراقبت‌های پس از عمل به خوبی انجام نشود، احتمال تغییر در فرم بینی گوشتی بعد از عمل وجود دارد، اما امروزه با پیشرفت‌های انجام شده و تکنیک‌های جدید جراحی، این موارد بسیار کمتر شده است.

عمل بینی گوشتی برای چه کسانی مناسب نیست؟

جراحی بینی گوشتی اغلب به شکل باز انجام می‌شود و به همین دلیل در بیشتر موارد، برای انجام آن، حتما نیاز به بیهوشی عمومی است. به همین علت، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای جدی، مانند: مشکلات قلبی و عروقی و ریوی، ممکن است کاندید مناسبی برای عمل بینی گوشتی نباشند. همچنین افراد مبتلا به فشار خون بالا، دیابت و مشکلات قلبی جدی، باید حتما قبل از جراحی با پزشک خود مشورت کنند. تمام این موارد در جلسه مشاوره توسط جراح بررسی می‌شود و درصورت نیاز، اقدامات لازم پیش از چراحی انجام خواهد شد تا از ایمن بودن و نتیجه مناسب عمل اطمینان حاصل شود.

سن یکی دیگر از فاکتورهای مهم در عمل بینی پهن گوشتی است. به علت تغییرات زیاد فرم صورت در سنین پایین، جراحی بینی در سنین نوجوانی و قبل از کامل شدن پروسه رشد استخوان‌های صورت توصیه نمی‌شود. عمل بینی در این سنین باعث می‌شود تا تناسب میان اجزای صورت حفظ نشده، و در نتیجه عمل رضایت بخش نباشد.

عکس عمل بینی گوشتی و پهن

قبل از عمل بینی، پزشک از تمام زوایا از بینی شما عکس می‌گیرد. این تصاویر برای تعیین بهترین تکنیک جراحی، که مطابق با ویژگی‌های بینی شما باشد، کاربرد دارد.

چه نوع عملی برای بینی گوشتی مناسب است؟

روش‌های مختلفی برای عمل بینی گوشتی و پهن وجود دارد. پزشک با توجه به فاکتورهایی مانند: شکل خاص بینی هر فرد، انتظارات پس از عمل، فرم سایر اجزای صورت مانند: چشم‌ها و گونه‌ها و ترجیحات شخصی هر بیمار، بهترین روش‌ها را انتخاب خواهد کرد.

اگر نیاز به کوچک و باریک‌تر کردن پل بینی باشد، جراح از روشی به نام استئوتومی استفاده می‌کند. استئوتومی در پزشکی به معنای برداشتن استخوان جهت ترمیم یک ناهنجاری است. در این روش جراحی بینی گوشتی، پزشک با تغییر فرم استخوان پل بینی، باعث می‌شود تا ظاهر پهن و بزرگ بینی‌های گوشتی اصلاح شود.

یکی دیگر از تکنیک‌های رایجی که برای اصلاح شکل بینی‌های گوشتی استفاده می‌شود، جراحی نوک بینی است. این روش برای تغییر نوک بینی پهن و اصطلاحا پیازی و تیزتر کردن آن کاربرد دارد. این تغییر شکل با برداشتن و فرم دادن مجدد به غضروف و بافت‌های سازنده‌ی نوک بینی انجام می‌شود. این تکنیک به تغییر شکل سوراح و پره‌های بینی هم کمک می‌کند. این روش ممکن است به تنهایی با همراه با استئوتومی انجام شود. این روش نسبت به استوتومی کمتر تهاجمی است و در نتیجه احتمال عوارض پس از آن هم کمتر است.

آلارپلاستی، یکی دیگر از تکنیک‌های رایج جراحی بینی گوشتی است که اغلب همراه با تکنیک‌های بالا انجام می‌شود. هدف از آلارپلاستی، کاهش اندازه سوراخ بینی است. در این روش پزشک برش‌های ظریفی را در محل اتصال بینی با گونه‌ها و همچنین در داخل بینی ایجاد می‌کند. در مرحله بعد با برداشتن بافت اضافه، محل برش‌ها را بخیه می‌کند. این روش تکنیکی بسیار موثر در کم کردن اندازه سوراخ‌های بینی و در نتیجه بهتر کردن ظاهر بینی‌های گوشتی است.

هزینه عمل بینی پهن و گوشتی

قیمت عمل بینی پهن و گوشتی به فاکتورهای متفاوتی از جمله مهارت و تجربه پزشک، کلینیک یا بیمارستان محل جراحی و شرایط خاص هر بیمار بستگی دارد. به‌طور کلی هزینه عمل بینی گوشتی و پهن تفاوت چندانی با بینی استخوانی ندارد و در بازه 18 تا 80 میلیون تومان است.